Skip to content

Skräddarsydda sömnråd för jurister

Debra Bruce, vd för företaget Lawyer-Coach, var verksam på advokatbyrå i arton år innan hon började jobba som coach. Nu hjälper hon jurister att hitta en hälsosam balans mellan arbetsliv och privatliv.

I en artikel hemsida skriver hon att hon som advokat ofta hade svårt att sova hela nätter, att hon kom på lösningar på problem mitt i natten och att hon ofta blev lättirriterad framåt eftermiddagarna.  

För de som känner igen sig i det hon beskriver har hon sammanställt en lista med sömnråd för jurister:

• Förvara papper och penna vid sängen.

Helst ska det vara en penna med inbyggd ficklampa så att du slipper tända en lampa i rummet och väcka andra. Skriv ner det du ligger och tänker på och som håller dig vaken så kan du lättare slappna av sedan.

 • Flytta till soffan eller någon annan säng.

Debra Bruce menar att vi ibland helt enkelt behöver vrida och vända på oss tills vi hittar en skön position för att kunna sova, men att vi ofta istället ligger blixtstilla rädda för att väcka den som ligger bredvid oss.

• Läs något som inte är för spännande och som inte påminner om jobbet.

Debra Bruce menar att fokus på en sak är lugnande och att det kan vara bra att läsa om någonting lärorikt men som inte har med jobbet att göra.

• Lyssna på musik.

Lyssna på lugnande låtar med intressanta texter, eller en guidad meditation.  Återigen handlar det om att föra tankarna till ett fokus utan att stimulera det för mycket.

• Meditera.

Fokusera på att andas långsamt och djupt och föra tankarna till det mekaniska i andningen.

• Gå upp och gör jobbet

Själv kan Debra Bruce stiga upp mitt i natten och ta hand om det arbete som hon ligger och oroar sig för. Hon är vanligtvis effektivare på natten än under dagen eftersom hon är inspirerad av de idéer som kommer till henne på nattetid.  Därefter kan hon somna om då hon redan åstadkommit mycket.

red@dagensjuridik.se  

Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt