Skip to content

Marknadsföringen av Zon-gel var till stor del ovederhäftig

Antula, företaget bakom Zon-gel, förbjuds att använda vissa påståenden i sin marknadsföring av produkten. Om det verkligen inte är på det sättet spm företaget påstår förstås.

Vid marknadsföring av läkemedlet Zon gel föbjuds Antula (bolaget bakom Zon) att använda påståendena "Zon är den överlägset mest populära värkgelen, ja faktiskt större än alla andra geler tillsammans" och "Zon är en av landets snabbast växande receptfria läkemedel, vilket är ett bevis för att kunderna uppskattar behandling med Zon - i stället för värktablett. Zon har successivt blivit den helt dominerande NSAID-gelen på landets apotek", om så inte är fallet.

Däremot anser MD att uttrycket "Kanske beror det på att Zon är speciellt utvecklad för att ge bästa effekt" inte syftar på att Zon är bäst jämfört med alla värkgeleér på marknanden och riktar inget förbud mot just det påståendet.

Tipsa via e-post

Ange flera adresser på olika rader eller separera dem med kommatecken.

Vill du verkligen anmäla denna kommentar som olämplig?

Anmäl Avbryt